خطر ابتلا به دیابت در افراد HIV مثبت، بالاتر است

30 ژانویه2017- بر اساس یک مطالعه‌ی جدید، خطر ابتلا به دیابت برای افراد  HIV مثبت 4 برابر بیشتر از افراد HIV منفی است. به ارتباط بین این دو بیماری در مطالعات قبلی اشاره شده است اما این یافته‌ها از نظر جامعه‌ی پزشکی قطعی نبودند.

 محققان دپارتمان اپیدمیولوژی دانشگاه آتلانتا به سرپرستی دکتر Romieu تحقیقی را برای یافتن شواهد بیشتری برای مقایسه‌ی مستقیم شیوع دیابت در افراد HIV مثبت با افرادی که این ویروس در بدن آنها وجود ندارد، انجام دادند.

محققان از اطلاعات دو نظرسنجی مختلف در این تحقیق استفاده کردند: در یکی از این نظر سنجی‌ها اطلاعات سلامت بیش از 8 هزار فرد HIV مثبت بررسی شده بود و در دیگری بیش از 5500 فردHIV  منفی شرکت داشتند.

نتایج بررسی این اطلاعات نشان داد که 10.3درصد از افراد HIV مثبت به دیابت نوع 2 مبتلا هستند در حالیکه 8.3 درصد از افراد عمومی جامعه ی آمریکا به دیابت نوع 2 مبتلا می‌باشند.

پس از تنظیم نتایج برای سن، جنسیت و چاقی مشخص گردید که شیوع دیابت در گروه HIV مثبت 3.8درصد بالاتر از گروهی است که این ویروس در بدنشان وجود ندارد.

محققان همچنین دریافتند تنها کمتر از 4 درصد از افراد HIV مثبت به دیابت نوع 1 و 52 درصد این افراد به دیابت نوع 2 مبتلا بودند، در حالیکه 44 درصد از آنها به نوع خاصی از دیابت مبتلا نبودند.

 یک یافته‌ی کلیدی دیگر این بود که احتمال ابتلا به دیابت برای افراد HIV مثبت جوان و غیرچاق، بیشتر است.

دکتر Romieu و همکارانش پیشنهاد کردند که غربالگری گسترده‌تری را باید برای دیابت با توجه به این نتایج در میان افراد جوانتر و غیر چاق HIV مثبت، انجام داد. آنها همچنین خاطر نشان کردند که به آزمایشات بهتری برای تشخیص دیابت نیاز است، زیرا استفاده از تست هموگلوبین A1c در این افراد با محدودیت‌هایی مواجه است. دسترسی به نتایج این تحقیق بصورت آنلاین در مجله‌ی Diabetes Research and Care امکان‌پذیر است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jan/diabetes-risk-is-higher-in-those-with-hiv,-study-suggests-91326860.html